back to posts |

Każdy biznes osiąga w pewnym momencie taki punkt kiedy nie wiadomo jak dalej rozwijać produkt albo jak zdecydować o kolejności prac. Czy dopracowywać już istniejące rzeczy czy może dodawać kolejne? To decyzja trudna do podjęcia, a błędy mogą być kosztowne.

Odpowiedzi na te wszystkie pytania znają użytkownicy i użytkowniczki Twojego produktu i najprawdopodobniej bardzo chętnie się tą opinią podzielą. Zależy im na rozwoju Twojego produktu, bo go codziennie używają.

JAKA METODA BADANIA?

Wywiad internetowy.

Dlaczego nie ankieta?

  • bo nie zgłębisz tam odpowiedzi
    • będziesz tylko wiedzieć, że 65% lubi Twoją aplikację ze względu na networking. A czy nie chcesz dowiedzieć się, czy poszukują tam kontaktów, używają komunikatora, czy śledzą wydarzenia? Czy naprawdę wystarczy Ci informacja, że 65% ściąga ją ze względu na networking, 10%, aby inspirować się, a 20%, aby znaleźć nową propozycję pracy? 

Dlaczego nie Bulletin Board?

  • bo potrzebujesz spontanicznych odpowiedzi tu i teraz, co się podoba, co pierwsze przychodzi do głowy
  • bo wyniki chcesz zebrać w 4 dni i szybko wprowadzić zmiany

Dlaczego nie tradycyjne wywiady fokusowe?

  • bo Twoja aplikacja jest używana przez osoby w całym kraju i z małych i dużych miejscowości, a fokusownie są tylko w określonych miastach i nie zapewnią Ci różnorodności opinii, jaką potrzebujesz (obawa, że na wywiadach są wciąż Ci sami ludzie – zawodowi/e respodenci/tki)
  • bo nie masz wystarczającego budżetu, aby wynająć fokusownie i moderatorów lub moderatorki i zapłacić im za przejazdy i pobyt w różnych miejscach Polski.
  • bo nie masz czasu czekać na przygotowanie transkrypcji, a potrzebujesz dokładnych danych, aby produkt opisywać słowami, wręcz cytując wypowiedzi klientów i klientek,
  • bo Twój produkt jest w internecie i warto tam go przebadać

CZEGO CHCESZ SIĘ DOWIEDZIEĆ?

  • co jest największą wartością
  • co wywołuje efekt ‘WOW’, czyli efekt pozytywnego zaskoczenia, niemal zauroczenia 
  • kiedy jest Magic moment, czyli moment, w którym ktoś zrozumie dokładnie do czego służy Twój produkt,
  • jaki problem rozwiązuje aplikacja
  • jak rozwijać produkt
  • co w produkcie należy zmienić

ILE WYWIADÓW?

Wszystkie Twoje pytania dotyczą badania potencjalnych dróg rozwoju produktu. Wystarczą więc 3 OFGI, każdy po 3-4 osoby, co daje nam 9-13 osób.

Możesz też podzielić swoich użytkowników i użytkowniczki według segmentów utworzonych na podstawie ich aktywności w aplikacji i według tych kryteriów zaprosić na wywiady.

W podanym przykładzie można wyróżnić 3 segmenty:

  • głównie używają funkcji do networkingu;
  • wysyłają wiadomości;
  • dodają osoby do grona znajomych

2-3 wywiady internetowe

  • głównie szukają inspiracji i przeglądają dużo różnego contentu;
  • lajkują
  • sharują 
  • komentują

2-3 wywiady internetowe

  •  skupiają się głównie na przeglądaniu ofert pracy 
  • aplikują do pracy
  • dodają oferty do ulubionych

2-3 wywiady internetowe

W sumie 6-9 wywiadów. W każdym wywiadzie powinno być minimum po 3 osoby, aby zapewnić różnorodność opinii i podejść. Ale warto prowadzić wywiady tak długo, aż przestaną pojawiać się w nich nowe spostrzeżenia.

SCENARIUSZ

WYNAGRODZENIE ZA UDZIAŁ W WYWIADZIE

Za udział w wywiadzie, warto podarować jego uczestnikom i uczestniczkom coś dla nich wartościowego, a jednocześnie angażującego w produkt ale nie generującego Tobie większe koszty badania np.

  • darmową opcję premium na miesiąc 
  • dostęp do beta testów

ZAPROSZENIE DO UDZIAŁU W WYWIADZIE

Z takim przygotowaniem możesz wysłać swoim dotychczasowym użytkownikom i użytkowniczkom zaproszenia do wywiadów.

Wywiady najlepiej założyć w trzech terminach. Daje to większą elastyczność w zapisach.

zaproszenie do wywiadu na platformie focusson

W ten sposób w środę o 21:30 masz już teksty wszystkich wywiadów do analizy.

ANALIZA

System kodowy, potrzebny do analizowania zebranego materiału, możesz stworzyć wcześniej. Dzięki temu sprawdzisz czy Twoje założenia się potwierdziły, ale nie bój się dodawać nowych kategorii jeśli w rozmowach padły nowe spostrzeżenia.

Uważaj jedynie, żeby znając system kodowy nie sugerować odpowiedzi w czasie wywiadu! (Jeśli się tego obawiasz, to utwórz system kodowy po ich przeprowadzeniu).

Przykładowy system kodowy: 

CO DALEJ?

Po zakreśleniu interesujących wypowiedzi decyzja, w którą stronę rozwijać produkt powinna być już łatwiejsza. Znasz teraz opinie swoich użytkowników i użytkowniczek, wiesz na czym im zależy, czego brakuje, a bez czego nie mogą żyć. Czas wyciągnąć z tego wnioski i przejść do działania!

Powodzenia! Trzymamy kciuki za owocne analizy!

Jeśli zainteresował Cię ten artykuł i jeśli chcesz zdobyć więcej wiedzy o jakościowych badaniach online to śledź nas na LinkedIn, Facebook i na Twitter, gdzie dzielimy się najświeższą wiedzą.